Papa
I. Martin’in Mektubu (ö.655)
Yazar
5 Temmuz 649'dan 17 Haziran 653'e (İstanbul'a sürgün edildiğinde) veya
16 Eylül 655'e (öldüğünde) kadar. Şehit olarak anılır. Müslüman kuvvetlerin
Doğu Roma İmparatorluğu'nun Asya eyaletlerini yuttuğu bir zamanda
Monofizitlerin baskın olduğu yerde, imparatorluk hükümeti, Kalkedon ve Monofiz
bölgesi konumlarını uzlaştıracak ve böylece Konstantinopolis'te imparator
tarafından yönetilen Hıristiyan imparatorluğunun dini birliğini yeniden kuracak
dogmatik bir formül bulmak için umutsuzdu. Papa olarak seçilmesi üzerine, I.
Martin geleneksel kullanımı göz ardı etti ve imparatorluk hükümetinin onayını
almadan kutsandı, belki de imparatora meydan okuma kararını öneren bir eylem.
Roma'nın Kristolojik ihtilaf konusundaki tutumunu netleştirecek resmi ve
kamusal bir eylemle ortodoksiyi güçlendirme zamanının yakın olduğuna ikna olan
yeni papa, Ekim 649'da çoğunluğu İtalya'dan 105 piskoposun katıldığı bir
Lateran sinodunu topladı. Ayrıca, Monothelitizm'e açıkça karşı çıkan ve sinoda
ortodoksiyi tanımlamada yardımcı olmak için iyi nitelikli olan başarılı bir
teolog olan Maximus the Confessor da oradaydı. Babaların Mesih'in ilahi ve
insan doğası hakkındaki öğretilerinin ayrıntılı olarak gözden geçirildiği beş
oturumdan sonra, sinod, İsa'nın hükmünü doğrulayan bir inanç sembolü yayınladı.
Babaların Mesih'in ilahi ve insan doğası hakkındaki öğretilerinin ayrıntılı
olarak gözden geçirildiği beş oturumdan sonra, sinod, İsa'nın hükmünü
doğrulayan bir inanç sembolü yayınladı.Mesih'in doğası üzerine Kalkedon
Konsili, Monotelistizmin belirli yönlerini kınayan yirmi kanon ve Ecthesis ve
Typos'u ilan etmekten sorumlu Konstantinopolis patriklerini - ancak
imparatorları değil - aforoz eden bir karar . İmparator II. Konstans'a sinod
kararlarını bildiren bir mektup gönderildi. Martin ayrıca, sadece Batı'da
değil, aynı zamanda Doğu'da da sinodun eylemlerini özetleyen bir genelge
yayınladı; burada, Müslüman fetihlerinden kaynaklanan dini yönetimdeki
kargaşaya, Roma'da papa adına hareket edecek apostolik vekiller tayin ederek
karşı koymaya çalıştı. “Sarazenlerle” gizli anlaşma yapmakla suçlandı.
Martin'in, imparator tarafından "imparatorluğun resmi doktrini olarak
'monotelit' (tek irade) öğretisini dayatan" bir derece olan
"Ekthesis"i reddetmesi, Kırım'a sürüldü ve Eylül 655'te yaşadığı
zorluklardan öldü bu onun şehit olarak anılmasına yol açtı.
Kitap
Mektup halindedir.
Kaynakça
Mektubun Latincesi, Patrologia Latina 87, Epistolae (Martinus I),
14. Bölüm;
CHARLES JOSEPH HEFELE, A HISTORY Of The COUNCILS OF THE CHURCH,
VOLUME V. EDINBURGH, 1896, s.120,121.
Letter of Pope Martin I
“Pope Martin further relates that he was then accused, with respect
to the faith, as though he had not taught correctly in regard to the Holy
Virgin, and had, together with many, sent a tomus to the Saracens, as to what
they should believe, all of which was untrue, and he had only given alms to
some Christians who came from a Saracen
country. The Pope would make no opposition to violence, was not subjected to
constraint, and voluntarily surrendered himself. He was unwilling that blood
should be shed on his account.”
https://la.wikisource.org/wiki/Epistolae_(Martinus_I) (23.08.2022).
“At no time did I send letters to the Saracens nor, as some say, a
statement (tomus) as to what they should believe; neither did I ever despatch
money, except only to those servants of God travelling to that place for the
sake of alms, and the little which we supplied to them was certainly not
conveyed to the Saracens.” (Hoyland).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder