Yahya Moskus (ö.619)’un defni (634)
Neopolis’li Leontios (ö.668) Simeon Metaphrastes (ö.987).
Moskus ve Sophronius arasındaki ilişkiyi sıcak bir dostluk ve saygı
olarak ortaya koyar. Sophronius, John Moskus’tan “manevi babam ve öğretmenim”
şeklinde bahseder, The meadow’da Moschus, Sophronius’a “Efendim”, “kardeşim”,
“arkadaşım”, “Abba” ve “Kutsal ve sadık oğlum” olarak hitap etmiştir.
İlk olarak Fronton du Duc tarafından
Auctarium biblioth'da düzenlendi. patrum, II (Paris, 1624), 1057-1159. Daha iyi
bir baskı Cotelier tarafından Ecclesiae Graecae Monumenta, II'de (Paris, 1681)
yapılmıştır ve J. -P'de yeniden basılmıştır. Migne, Patrologia Graeca, LXXXVII,
III, 2851–3112. Ambrose Traversari'nin Latince çevirisi Migne, Patrologia
Latina , LXXIV, 121-240'da ve Latince Traversari'den yapılmış bir İtalyan
versiyonu (Venedik, 1475; Vicenzo, 1479) basılmıştır. Moschus, Sophronius ile
birlikte, bir parçası Leontius'un “Vita S. Joanni Eleemosynarii”nin ilk
bölümünde korunan Almoner John'un hayatını “Simeon Metaphrastes” adı altında
yazdı (Patrologia Graeca, CXIV, 895- 100).966);
Hermann Usener, “Der heilige Tychon”da john Moskus’un 619'da
öldüğünü belirtir. Ölüm döşeğinde Sophronius'tan kendisini mümkünse Sina
Dağı'na ya da Kudüs yakınlarındaki Aziz Theodosius Manastırı'na gömmesini
istediğini. Sina Dağı daha sonra Sarazenler tarafından işgal edildiğinde,
Sophronius onun kemiklerini Aziz Theodosius'a gömdüğünü yazmaktadır (1907/94).
https://archive.org/details/derheiligetycho00usengoog/page/n113/mode/2up (18.09.2022).
De Vitis Patrum,
Book X’de bu bilgi Benedict Baker tarafından yenilenir;
“Bu sıkıntılı dünyadan ayrılıp huzur ve sükûnet âlemine geçmek
üzereyken, sevgili müridinin ısrarı üzerine ona, mukaddes babaların tanrı
katında makbul olan hayatları ve amellerini içeren bu kitabı verdi. Ayrıca, cesedini
Roma'da bırakmamasını, ancak onları tahta bir tabuta koymasını ve mümkün
olduğunca Sina Dağı'na götürüp kutsal babaların yanına gömmesini istedi. Eğer bunu
yapması barbar çeteler tarafından engellenirse, o zaman onları kutsal
Theodosius'un manastırına[1]
götürecek ve orada dünyadan vazgeçmeye başlayacaktı.
Bu emri yerine getiren sevgili öğrencisi ve öğrenci arkadaşları
(çünkü onlardan on iki kişi vardı), büyük Yusuf'un örneğini izleyerek Yahya’nın
cesedini taşıdılar İsrail'in onlara buyurduğu gibi, kardeşleriyle birlikte
İsrail'i Mısır'dan atalarının topraklarına götürdü.
Yahya Mokus tarafından “Hacerilerin[2] düşmanca
saldırıları nedeniyle Sina Dağı'na daha fazla gidemeyeceğini öğrendiğinde Aşkelon’a[3] kadar
gitti, bu yüzden Mübarek Yahya'nın kalıntılarını, 15 yıllık döngünün[4] sekizinin[5] başında
Kudüs'e götürdü. [1 Eylül. Bizans yılının başlangıcı.] Orada, kutsal babamız
Theodosius'un manastırının yönetici papazı Georgius'u aradı ve Yahya'nın
kendisinden ısrarla söylediği her şeyi ona anlattı. Kendisiyle birlikte gelen
kardeşler ve o sırada şehirde bulunan tüm manastır kardeşleriyle birlikte,
kutsal Theodosius'un mezarlığında gömülü olan kutsal babaların yanına gömerek
kutsanmış Yahya’ya karşı görevlerini yerine getirdi. Kendisi de hayatının geri
kalanını aynı manastırda geçirmiştir.”
Bu mezarlık, (İncil'de yer almayan) bir hikâyeye göre Mecusilerin
Hirodes'i kandırdıktan sonra kendi ülkelerine dönerken ondan kaçarak
dinlendikleri bir mağaranın içindedir. Kutsal babamız Theodosius bu mağarada
ruhani savaşlarını yürütmüş ve sadece bu kısa yaşamı boyunca değil, ölümünden
sonra da, hatta bugün bile, çağlar boyunca yüceliği kendisine ait olan gerçek
Tanrımız ve Kurtarıcımız Mesih'in yüceliği ve övgüsü için cinleri kovma
armağanına sahip olmuştur. Amin”
http://www.vitae-patrum.org.uk/page141.html (18.09.2022).
Keetje
Rozemond, “JEAN MOSCH, PATRIARCHE DE JÉRUSALEM EN EXIL (614-634)” Vigiliae
Christianae1977 / 01 Vol. 31, 60-7) ve http://www.jstor.org/stable/1583660 (18.09.2022), sekizinci yüzyıla ait bir mektupta mezarının Aziz
Theodosius manastırının altındaki mağara olduğunu yazmıştır.
Sophronius’da bu durumu tasvir etmiştir;
“Tanrısız Sarazenler, Rabbimiz Mesih'in kutsal kenti Kudüs'e,
Tanrı'nın izniyle ve büyük ihmalimizin cezası olarak girdiler ve hemen aceleyle
Capitol olarak adlandırılan yere ilerlediler. Orayı temizlemek ve kendi
ibadetleri için tasarladıkları ve mescid[6]
(midzgitha) olarak adlandırdıkları o lanetli şeyi inşa etmek için, bazıları
zorla, bazıları da kendi istekleriyle yanlarına adamlar aldılar.” (Sophronius
hakkında V. bölüm)
Aziz Theodosius Manastırı 529-543 yılları arasında Sophronius
tarafından Theotokos'a ait bir kilise inşa edilmiş olup, kalıntıları modern
kilisenin inşasıyla ortadan kaldırılmıştır. Bizans manastırı, 7. yüzyılın ilk
yarısında, Pers ve Müslüman fetihleri sırasında yıkılmıştır. Mağara Bizans
döneminde mezarlık olarak kullanılmıştır. Burada gömülü olan Filistin'in önemli
manastır figürleri arasında Kudüslü Sophronius tarafından buraya gömülen John
Moskus gibi birkaç aziz bulunmaktadır.
https://en.jerusalem-patriarchate.info/holy-pilgrimage-sites/the-holy-monastery-of-saint-theodosius-the-cenobiarch/ (20.09.2022).
[1] Beytüllahim'in
kuzeydoğusunda. Adını 5. yüzyılın ikinci yarısında buraya sığınan Yunan keşiş
Theodosius'tan almıştır.
[2] Hagarenes, Antik
Yunanca, Ἀγαρηνοί Agarenoi, Klasik Suryanca, ܗܓܪܝܐ Hagráyé or ܡܗܓܪܝܐ
Mhaggráyé. erken Süryani, Yunan, Kıpti ve Ermeni kaynaklarında Mezopotamya,
Suriye ve Mısır'ı fetheden erken dönem Arap fatihleri için kullanılan terim.
[3] Antik Yunanca Ασκαλων
(Askalōn), Arapça عَسْقَلَان (ʿAsqalān), İbranca אַשְׁקְלוֹן (Eşkalon)
[4] Endikasyon (Latince:
indictio, impost), Roma İmparatorluğu'nda her on beş yılda bir gerçekleşen
vergilendirmenin periyodik olarak yeniden değerlendirilmesiydi .
[6]
masged/mosque
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder