KOYUN VE TAHIL
Lahar, laḫru: koyun
http://oracc.museum.upenn.edu/epsd2/o0040744
Aşnan, (ašnan; ašnan2): Tahıl, hububat tanrısı
http://psd.museum.upenn.edu/epsd/e527.html
Koyun, tanrıça Lahar’ı ve
kızkardeşi tahıl-tanrıçası Aşnan’ı (ašnan, asnan ) içeren
mit, Yakın Doğu mitolojisindeki Habil-Kabil motifinin bir başka yorumunu sunar.
Mite göre, Lahar ve Aşnan yine kişileştirilir ve konuşturulur.
…. Lahar ve Aşnan’ın gökyüzünden
yeryüzüne inişlerini ve kültürel nimetleri insanlara nasıl bağışladıklarını
anlatır:
“O günlerde Enki, Enlil’e
dedi ki:
“Enlil baba, Lahar ile Aşnan’ı,
Dulkug*’da yaratılanları,
Dulkug’dan indirelim.”
Enki ve Enlil’in kutsal buyruğu
üzerine,
Lahar ve Aşnan Dulkug’dan indirildiler.
Lahar için (Enki ve Enlil) ağıl kurdu,
Bitkiler, otlar ve ... armağan
ettiler ona;
Aşnan
için bir ev kurdular,
Saban ve boyunduruk armağan ettiler
ona.
Lahar
ağılında,
Ağılının cömertliklerini çoğaltan
bir çobandır;
Aşnan ekinlerin ortasında,
İçten ve eli açık bir bakiredir.
... göğün bolluğunu,
Lahar ve Aşnan taşıdı,
Topluma bolluk getirdiler,
Ülkeye yaşam soluğunu getirdiler,
Tanrı yasalarını uyguladılar,
Ambarların içindekini çoğalttılar,
Depoları doldurdular.
Yoksulların toz toprak dolu evine,
Girip bolluk getirirler;
Her ikisi de, ayak bastıkları yere,
Evlere bolluk bereket getirirler;
Yerleştikleri yeri doyururlar,
oturdukları yeri beslerler,
An ile Enlil’in yüreğini sevinçle
doldurur onlar.”
Ama sonra Lahar ve Aşnan öyle çok
şarap içerler ki çiftliklerde ve tarlalarda ağız dalaşma girerler. Uzun
tartışmalarda, her tanrı kendi başarılarıyla övünür ve diğerininkileri
aşağılar.
Sonunda Enlil ve Enki araya girer
ancak kararlarını içeren şiirin sonu hâlâ eksiktir. (Sümer Mitolojisi, Samuel
Noah Kramer, Çeviren: Hamide Koyukan, Kabalcı, Birinci Basım 1999, s.104-106).
Lahar (Tahıl) ve Aşnan (Koyun)
öyküsü, “Çiftçi” ve “Çoban” toplulukları arasında bir çekişme olarak ta
okunabilir.
*Arketip (Fransızca: archétype);
ilk örnek, asıl numune. Kelime anlamıyla kalıp, şablon, ilktip şeklinde ifade
edilen arketipler gerçekte insan kültürünü oluşturan yapıtaşlarıdır. İnsanlar
uzun dönemler boyunca karşılaştığı benzer olayları bir süre sonra belli davranış kalıplarına
oturtmuş ve bu kalıpları kuşaklar boyunca aktarmaya başlamıştır. Daha geniş
bilgi için baknz. Carl Gustav Jung, Dört Arketip.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder