8 Ekim 2021 Cuma

‘Arim Seli ve Sed-i Mêrib (1).

 

 

‘Arim Seli ve Sed-i Mêrib

فَمَكَثَ غَيْرَ بَعِيدٍ فَقَالَ أَحَطْتُ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ وَجِئْتُكَ مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ يَقِينٍ” (27:22)..

لَقَدْ كَانَ لِسَبَإٍ فِي مَسْكَنِهِمْ آيَةٌ جَنَّتَانِ عَنْ يَمِينٍ وَشِمَالٍ كُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّكُمْ وَاشْكُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ (15) فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ وَبَدَّلْنَاهُمْ بِجَنَّتَيْهِمْ جَنَّتَيْنِ ذَوَاتَيْ أُكُلٍ خَمْطٍ وَأَثْلٍ وَشَيْءٍ مِنْ سِدْرٍ قَلِيلٍ (16) ذَلِكَ جَزَيْنَاهُمْ بِمَا كَفَرُوا وَهَلْ نُجَازِي إِلَّا الْكَفُورَ (17) وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ الْقُرَى الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا قُرًى ظَاهِرَةً وَقَدَّرْنَا فِيهَا السَّيْرَ سِيرُوا فِيهَا لَيَالِيَ وَأَيَّامًا آمِنِينَ (18) فَقَالُوا رَبَّنَا بَاعِدْ بَيْنَ أَسْفَارِنَا وَظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِيثَ وَمَزَّقْنَاهُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ (19)” (34:15-19).

Neml Sûresinde konu edinilen “مَلِكَةُ سَبَا/מלכת שׁבא” Sebe Kraliçesi’dir. Habeşçe “ንግሥተ ሳባ” (Nigist Saba)

 

 


(The National Museum at Addis Ababa)




         “Sebê Melikesi” muhtemel Habeşistan’la ilgilidir. Bu yazıda biz Mê’rib (مأرب) ve ‘Arim Seli’ni  (سَيْلَ الْعَرِمِ) konu edineceğiz.

عَرِمٌ” Baraj veya su tutan her şeye denir. Kelime belirlidir, ilk muhâtabların “bu-barajı” biliyor olduklarını gösterir. Türkçe’ye “O barajın Seli” şeklinde çevrilebilir. Sebê ile Baraj birlikte düşünüldüğünde bizi Mê’rib Barajına yönlendirir.

 

Yemen'deki Mê’rib antik kentinin yakınında büyük bir barajın kalıntıları yatıyor. Antik dünyanın en büyük mühendislik harikalarından biri olarak kabul edilen “Büyük Mê’rib Barajı”, 580 metre uzunluğunda ve kolaylıkla döneminin en büyük barajlarından biri olmuştur. Büyük Baraj, bulunduğu sürece çölü, o zamanlar güney Arabistan'ın en büyük şehri olan Mê’rib'in etrafında bulunan yüz kilometrekareden fazla kumlu toprağın sulanmasını sağlayan bir vahaya dönüştürdü. 6. yüzyılda baraj çöktüğünde, bu eski ticaret imparatorluğunu yıktı. Büyük Baraj'ın yıkılması ve Mê’rib'in yıkılması bölge tarihinde o kadar önemli bir olaydır.

 



Çölde tarımı mümkün kılmak için Sebêliler, kuyulardan ve kanallardan oluşan geniş bir sulama ağı inşa ettiler. Bu sistemin merkezinde Mê’rib Barajı duruyordu. Harç ve taştan yapılmış baraj, Vadi Adhana(h) tarafından Balaq Tepeleri'ni kesen büyük bir vadiye yayılmıştı.

 







 




Modern tahmine göre, baraj 15 metre yüksekliğinde ve yarım kilometreden uzundu. MÖ 1750 ile 1700 yılları arasında ilk inşa edildiğinde muhtemelen daha mütevazı bir başlangıcı vardı. MÖ 7. yy'da, barajın kuzey ve güney ucunda, nehrin her iki tarafındaki önemli taş işçiliğine bağlı büyük taş ve harç dayanakları ile büyük bir şekil almaya başladı. Bu taş dayanaklar bugün hala ayaktadır.

 Baraj yüzyıllar boyunca birbirini takip eden Sebeli nesiller tarafından ve daha sonra Sebelilerin yerini alan "Himyeri Krallığı"  tarafından yapımı sürdürüldü. Himyeriler, yapının yüksekliğini 14 metreye çıkardılar ve düzenekler, bir çökeltme havuzu ve bir dağıtım tankına bir kilometre uzunluğunda bir kanal inşa ettiler. Bu kapsamlı çalışmalar MS 4. yüzyıla kadar devam etmiştir. Ancak o zamana kadar Mêrib, buhur ve mür pazarını, ilk yıllarında, pagan ibadetiyle olan çağrışımlarından dolayı buhur kullanımını yasaklayan, yükselen Hıristiyan inancına kaptırmıştı. Ticaret düştükçe Mêrib refahını kaybetmeye başladı.

 Çölü bereketli hale getiren ve bölgenin gelişmesini sağlayan Büyük Baraj, bakıma muhtaç hale geldi. Sebelilerin ünlü olduğu karmaşık hidrolik mühendisliği teknikleri yavaş yavaş unutuldu ve barajın bakımı giderek zorlaştı. Sonuç olarak, 5. yüzyılın ortalarından MS .570 yılına kadar baraj düzenli olarak yıkılmaya başlamıştır.

 Barajın çökmesine neyin sebep olduğu çok tartışılıyor. Bazı bilim adamları şiddetli yağmur olduğunu söylerken, diğerleri bir depremin taş işçiliği bozduğuna inanıyor.

 Barajın yıkılmasıyla, sulama sistemi başarısız oldu ve yaklaşık 50.000 kişiden oluştuğu tahmin edilen nüfus, Arap Yarımadası'nın diğer bölgelerine göç etti.

 

https://archive.aramcoworld.com/issue/197802/a.dam.at.marib.htm

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Cibt ve Tâgût Kelimelerinin Habeşçe izleği

                                                          Cibt ve Tâgût Kelimelerinin Habeşçe izleği   “ اَلَمْ تَرَ اِلَى الَّذٖينَ ا...