TEMİRKAPIG (5)
Zu’l-qarneyn, Kuruş mu?
Adı ile ilgili ihtimaller:
“وَيَسْأَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ” (18:83).
“Gördüğün iki boynuzlu koç Med ve Pers krallarını simgeler” (Daniel: 8:20).
“הקרנים מלכי מדי ופרס” (HOT).
“أَمَّا الْكَبْشُ الَّذِي رَأَيْتَهُ ذَا الْقَرْنَيْنِ فَهُوَ مُلُوكُ مَادِي وَفَارِسَ” (ASVD).
“The ram which thou sawest having two horns are the kings of Media and Persia.” (KJV).
“Bundan sonra başka bir canavar gördüm. Yerden çıkan bu canavarın kuzu gibi iki boynuzu (ܩܰܪܢܳܢ) vardı, ama ejderha gibi ses çıkarıyordu. ” (İncîl, Vahiy:13:11).
“Pers Kralı Koreş'in krallığının üçüncü yılında Belteşassar diye çağrılan Daniel'e bir giz açıklandı. Büyük bir savaşla ilgili olan bu giz gerçekti. Daniel görümde kendisine açıklanan gizi anladı.” (Daniel: 10:1).
“כורשׁ”, “ܟܘܪܫ”, “كُورَشَ”, “Cyrus”, “ 𐎤𐎢𐎽𐎢𐏁 ( ku-u-ru-u-š / Kuruş /)” “کوروش” bir varsayıma göre “çoban, ihsan bakımı, koruyucu ”, greekçe κύριος kúrios “efendi” anlamında.
Genel bilgiler:
Babil çivi yazılı tabletleri, Eski Ahit metinleri ve antik kaynakların bütününde Kyros’unolumlu bir portresi çizilmektedir. Sippar Silindiri’nde: Tanrı Marduk’un ağzından Med krallığını devirecek ve birçok beylikleri dize getirecek güçlü bir kral olarak betimlenir. Nabonidos Kroniği’nde: Astyages’i yenip Med krallığının başkenti Ekbatana’yı yağmalatan ve ganimeti kendi ülkesi Anša’ya taşıtan bir fatih olarak zikredilir. Pers kralının başarı anlatımı ve hükümdarlığının meşrulaştırma çabası olarak değerlendirilen Kyros Silindiri’nde: Dindarlığı, adilliği, dürüstlüğü nedeniyle Marduk’un Kyros’u Babil kralı seçtiği; tanrının inayeti ve teşvikiyle Babil üzerine sefere çıkan; savaşmadan ve kan dökmeden kenti ele geçiren; yaptığı tadilat ve düzenlemeyle kentin refahını sağlayan barışçıl bir hükümdar şeklinde tasvir edilir.
Eski Ahit metinlerinde Ezra ve Nehemya kitaplarında Kudüs Tapınağı’nın restore edip, Yahudi sürgünleri geri getiren, ümitle gelmesi beklenilen bir kurtarıcı olarak tanıtılır. Bir tek, Opis’te Babil ordusunu mağlup ettikten sonra kenti yağma edip esir alınanları katlettiği kaydedilen bir çivi tabletinde Kyros’un olumsuz bir özelliği vurgulanmaktadır. Antik yazarlar ise, Pers kralları arasından yalnızca Kyros’u alçak gönüllüğü, basireti ve kahramanlıklarıyla uyrukları tarafından “baba” diye adlandırılan askeri, siyasi-idari stratejisi, becerisi ve yüce gönüllülüğüyle, Astyages ve Kroisos gibi düşmanlarına dostluk, cömertlik, insaf ve şefkat gösteren biri olarak tasvir ederler. Bu yönüyle Kyros zamanla tarihsel gerçeklere hizmet etmek yerine, ideal bir devlet adamında olması gereken özellikleri kendi vasfında toplayan örnek bir kral ya da imparatorun timsali haline getirilir (Babil Kuneiform Tabletleri ile Antik Kaynaklar Işığında Media, Lydia ve Küçük Asya Fatihi Büyük Kyros, Sevgi SARIKAYA, Mediterranean Journal of Humanities mjh.akdeniz.edu.tr, I/2, 2011, 195-211 )
Konum:
Konum tespiti Filistin’e göre;
“Halkımı doğudaki (Mısır), batıdaki (Babil) ülkelerden kurtarıp geri getireceğim. Yeruşalim'de (Filistin) yaşayacak, halkım olacaklar; ben de onların sadık ve adil Tanrısı olacağım.” Böyle diyor Her Şeye Egemen RAB. ” (Tevrât, Zekeriya: 8:7).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder