Sabit Noktalar:
Bu başlıkta üç sabit noktanın altını
çizmek istiyoruz, Büyük Herod’un Ölümüyle ilişkilendirilen Ay tutulması, Quirinius
Sayımı, Ankara Anıtında konu edinilen sayım.
Büyük Herod’un ölümü ve Ay
tutulması
“And that very night there was an eclipse of
the moon.”
https://www.sefaria.org/The_Antiquities_of_the_Jews.17.6.4?lang=en&with=all&lang2=en
Josephus'ta Kral Herod'un Ay
tutulmasından kısa bir süre sonra ve Yahudilerin baharda Fısıh Bayramı'ndan
önce öldüğüne dair bir referans vardır.. Bu tutulma, Hirodes'in ölüm yılının
hesaplanmasında önemli bir kronolojik ölçüt haline gelmiştir.
Purim Tutulması, MÖ 4
Bu Yahudi takviminde Purim
Tutulmasıdır;
Fast of Esther Adar 13, 3757 March 12, 4
B.C.
Purim Adar 14-15, 3757 March 13-14, 4 B.C.
Passover Sacrifice
(Pesach) Nisan 14, 3757 April 11, 4 B.C.
Karşılaştırma için
bknz.
http://www.cgsf.org/dbeattie/calendar/?roman=-3
Nisan ayı Yahudi yılının
ilk ayıdır.
Josephus, Hirodes'in bir bahar Fısıh Bayramı'ndan önce öldüğünü söylemiştir. MÖ 4, 13
Mart Fısıh'tan sadece bir ay öncedir. Bu Purime denk gelen bir tutulmadır.
Quirinius Sayımı, Suriye'nin Roma valisi Publius Sulpicius Quirinius tarafından MS 6'da doğrudan Roma egemenliğinin dayatılması
üzerine Yahudiye’de yapılan bir nüfus sayımıdır.
Luka İncili bunu İsa'nın doğumunu tarihlendirmek için
kullanır, ancak aynı zamanda doğumu on yıl önce MÖ 4'te ölen " Yahudi
Kralı Herod'un günlerine" yerleştirir. Luka,
Quirinius'un nüfus sayımını Hirodes'in ölümüyle aynı kefeye koymuş gibi
görünüyor, Luka tarafından yanlış tarihlendirme söz konusudur.
Quirinius’un Josephus, Suetonius, Yaşlı Pliny,
Cassius Dio, Tacitus, Strabo ve Caesar Augustus'un kendisi de dahil olmak üzere
çok sayıda antik yazar tarafından adı geçmektedir.
Quirinius'un
mezar yazıtından bir parça
Ankara Anıtı:
“VIII.
Beşinci konsüllüğümde, halktan ve
Senato'dan aldığım buyruk üzerine, soyluların sayısını artırdım. Üç kez Senato
seçimi yaptım. Altıncı konsüllüğümde, çalışma arkadaşım M. Agrippa ile bir
nüfus sayımı yaptırdım. Kırk bir yıllık bir aradan sonra, lustrum yaptım. Bu
lustrumda dört milyon altmış üç bin Romalı yurttaş sayıldı. İkinci kez C.
Censorinus ile C. Asinius'un konsüllükleri sırasında, konsül yetkisiyle yalnız
başıma bir lustrum yaptım. Bu ikinci lustrumda dört milyon iki yüz otuz üç bin
Romalı yurttaş sayıldı. Üçüncü bir kez Sex. Pompeius ile Sex. Appuleius'un
konsüllükleri sırasında, yine konsül yetkisiyle oğlum Tib. Caesarçalışma
arkadaşım olduğu halde, lustrum yaptım. Bu üçüncü lustrumda dört milyon dokuz
yüz otuz yedi bin Romalı yurttaş sayıldı. Yeni yasalar yaparak atalarımın
eskiyerek uyulmaz duruma gelmiş olan birçok geleneğini yeniden canlandırdım.
Kendim, bizden sonra gelecekler için öykünmeye değer birçok örnek bıraktım.”
Lustrum: Kefaret (günahların
bağışlanması) için yapılan kurban töreni. Her dört yılda bir censor tarafından
Roma halkı adına nüfus sayımı bittikten sonra yapılırdı. Bu törende öküz, koyun
ya da dişi domuz kesilirdi. Nüfus sayımları, İ.Ö.28’de,
İ.Ö. 8’de ve İ.Ö. 14’te yapıldı.”
(Ankara Anıtı, Çeviren Hâmit
Dereli, Cumhuriyet Dünya Klasikleri, Yayına Hazırlayan: Egemen Berköz
1999/19,20.)
“Sonucu bakımından Roma'ya
gelir sağlamaya yarayan bu sayımlardan, özellikle İÖ 8 tarihine rastlayan
ve VIII. bölümde "ikinci bir kez..." diye belirtilen lustrum, ancak
"Res gestae"den öğrenilmektedir” (Hamit Dereli, a.g.e, s.79)
Bknz.
http://ridvancelikoz.blogspot.com/2021/09/zekeriyyann-hikayesi-2.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder