Theofanis’i hesaba çekmek
Güney İsrail, Timna Vadisi Kitabesi (Eski Bakır Madeni, Tevrât'ta atıf var)
Nasıl Okunmalı?
معاوية بن أبي سفيان
Muâviye, 17’de (638) Ömer tarafından önce
Ürdün, ertesi yıl Dımaşk valiliğine tayin edildi. Hicri
19 (640) yılından sonra halifenin emriyle Filistin’in sahil
şehirlerinden Kaysâriye, Askalân ve Trablusşam’ı aldı, sahillere karakollar
kurup asker yerleştirdi. (Hilafeti 661-680)
Yazıttaki Hicri 38
senesi Miladi 660 tarihine denk geliyor.
Muaviye, kardeşi Yezid'in 640'ta vefatı üzerine Ömer bin Hattab tarafından Şam
valiliğine atandı. Osman bin Affan zamanında valiliği sırasında Suriye'nin
tamamını yönetimi altına aldı. Yöre ahalisi ve askeri üstünde dikkate değer
şekilde etki sahibi oldu. Yavaş–yavaş kendi devletinin alt yapısını oluşturmaya başladı. 647 yılına gelindiğinde Bizans'ın
saldırılarına dayanabilecek güçte bir ordu oluşturmuştu. Ardından 649'da
Kıbrıs'ı ve 654'te Rodos'u aldı. 655 yılında Likya açıklarında Bizans
donanmasını ağır bir yenilgiye uğrattı. Aynı süre içinde Anadolu'ya
defalarca sefere çıkıldı.
Mu'aviye'nin (H. 40-61) İbn Amir'i görevden
almasına ilişkin kurşun mühür, yak. 664. Abdullah,
Muâviye tarafından Kufe’ye vali tayin edilmiş fakat bir müddet sonra bu
görevden alınmıştır. Babası Amr bin As'ın ölümü üzerine Mısır’a vali tayin
edilmişse de bu görevde de uzun süre kalmamıştır.
مما امر به
امير المومنين
معاويه بعزل ا
لامير عبد الله بن عا
مر منولايته في
الصره
Oysa bu bilgi doğru değildir. Muaviye 661’de Halife
olmuştur. Dikkat edilirse vakayinamenin İngilizce baskınında dipnotlarda bu
bilgiler düzeltilmiştir.
bknz
https://kupdf.net/download/chronicle-of-theophanes-the-confessor-t_58b3e7796454a73806b1e8dd_pdf
“Ben
Zuheyr, Ömer'in 24 ( أربع وعشرين)
yılındaki ölüm tarihini (Hicri) yazdım”.
Halife
Ömer bin el-Hattab 23 Hicri yılı öldü ve ertesi gün yeni yıl 24 Hicri (MS 644'e
tekabül eden) Muharrem'in ilk gününde toprağa verildi.
Kudüs'ün teslim tarihi tartışmalıdır. Olaylar zamanından daha yakın veya daha uzak yüzyıllara ait kronikler gibi birincil kaynaklar 638 yılını sunar, örneğin Edessa'lı Theophilus (695–785); veya 636, 636/37 ve 637. Akademik ikincil kaynaklar 638'i tercih etme eğilimindedir.
Oysa Theofanis daha erken bir
tarih vermektedir.
Theofanis’in verdiği tarihler
dışında adlar ve olaylar örtüşmektedir.
Theofanis 634’ta Ömeri gösterirken, Muhammed Nebî Doctrina Jacobi’de ad verilmeden anılmaktadır. Ad verilmeden de anılsa Muhammed Nebî'ye ilk dış kaynak atfıdır.
Doctrina Jacobi Nuper Baptizati; 634-640
yılları arasında yazılmış ve Yahudi karşıtı bir belgedir.
Metinde Yahudilikten Hıristiyanlığa geçmiş
biriyle Yahudiler konuşurken “Sarakenlerin [Arapların] arasından çıkmış bir
"kandırıcı", "sahte" peygamberden -adı verilmeden- söz
ediliyor.
““When [i.e. Sergius]
Kandidatos was killed by the Sarasins, I was in Caesarea ... and they were
saying: Kandidatos [i.e. Sergius] was killed! And we, the Hebrews, were
extremely happy. They were saying hat the Prophet appeared, accompanying the
Sarasins, and that he predicted the coming of Christ Messiah who was to come.””
“Πίστευσον τῷ Θεῷ, κύρι Ἰάκωβε, ὅτι ἐὰν
πιάσουσί με οἱ Ἰουδαῖοι καὶ οἱ Σαρακηνοὶ καὶ κομμάτια κομμάτια κατακόψουσι τὸ σῶμά
μου , οὐ μὴ ἀρνήσομαι τὸν Χριστὸν τὸν Υἱὸν τοῦ Θεοῦ .”
Doctrina Jacobi nuper vaftizati, ed.
ve trans. V. Déroche, V, 16, 209: “
Ὅτε γὰρ ἐσφάγη ὁ ‹Σέργιος› Κανδιδάτος ὑπὸ τῶν Σαρακηνῶν, εἰς Καισάρειαν ἤμηλο
... Καὶ ἔσχαμεν οἱ Ἰουδαῖοι χαρὰν μεγάλην. Καὶ λέγουσιν ὅτι ὁ προφήτης νέφανη ἐρχόμενος
μετὰ τῶν Σαρακηνῶν καὶ κηρύσσει τὴν ἔλευσσει τὴν ἔλευσσει τὴν ἔλευσσει τὴν ἔλευσνιν
μτολενος μετὰ τῶν ἐρχνἨατιομολενέματιολενέατιολυκηματινῦολετὰματῶνῦμολυμὶομα ”
Baknz.
http://andrewjacobs.org/translations/doctrina.html
Doctrina Jacobi’de konu edinilen Dâsin savaşıdır
(داثن), (Bizans)
Roma İmparatorluğu'nun Filistin'i İranlılardan geri almasından beş yıldan kısa
bir süre sonra, 4 Şubat 634'te Müslüman Araplar , Gazze
yakınlarındaki bir köy olan Dâsin Savaşı'nda Sergius komutasındaki Bizans
ordusunu yendiler. Sergius'un
kendisi öldürüldü. Müslümanların zaferi yerel Yahudiler tarafından kutlandı. Amr ibn el-As komutandır ve halife Ebu Bekir'dir.
Saracens’ler konu edinilen Arablar’dır. Saracens
konusu başka bir yazını konusu olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder