22 Haziran 2024 Cumartesi

Hicri Takvimin dış kanıtları

Hicri Takvimin dış kanıtları;

Belge VIII. SB 9576

Ön Yüz: [Yunanca]: Tanrının adıyla. Emir Abdullah, size Christophoros ve Theodorakis pagarkları (Herakles şehrinin) adına. Herakles şehrinde benimle olan Sarasinlerin giderlerinden dolayı senden 65 koyun (probata) aldım, sadece altmış beşi ve bunun ispatı olması için şu anki yazılı dekontu yaptım.

[Yunanca] Benim aracılığımla, notarios Yuhanna ve ροε indiksyonun ilk yılı olan Pharmouthi ayının otuzuncu gününde.

[Arapça], Bismillâhirrahmânirrahîm. İşte Abdullah b. Câbir ve arkadaşlarının kesim (cüzur) için Ahnās'tan aldığı hayvanlar. Biz, Ebû Kīr'ın küçük oğlu Tawduraq'ın naibi (hâlîfesi) ve Ebû Kīr'ın büyük oğlu İstefân'ın naibi tarafından elli koyun (sha’a) ve kesim (cüzur) için diğer on beş koyun aldık. Onun gemilerinin mürettebatı (sufun) ve [atlı birlik] düzeni (katā’b) ve ağır (piyade) cumâdelûlâ ayında 22. yılda. Ve İbn Ḥadīd bunu yazmıştır. (Frank Richard Trombley, Fiscal documents from the Muslim conquest of Egypt: military supplies and administrative dislocation, ca 639-644. In: Revue des études byzantines, tome 71, 2013; Adolf Grohmann, Greek Papyri of the early Islamic period in the Collection of Archduke Rainer. Inst. franoais d'archeologie orientale, 1957.)

 

662

Kuzey İsrail'deki Hamat Gader'de bulunan Roma dönemi hamamlarından mermer bir levha (50 x 80 cm) üzerinde Yunanca bir yazıt. Yazıt, Emevi Halifesi I. Muaviye'nin 639'dan 661'e kadar yönettiği ve 661'den 680'deki ölümüne kadar halifeliğinin metropolü olarak hizmet verdiği Suriye bölgesinde bilinen tek epigrafik tasdiktir. Haç sembolüyle başlayan yazıtın İngilizce çevirisi şöyledir:

 


  İnananların komutanı Abdullah ("Tanrı'nın Hizmetkârı") Muaviye'nin günlerinde, oradaki halkın sıcak hamamları Danışman Abuasemos (Ebu Haşim?) oğlu Abdullah tarafından, koloninin 726 yılında, Araplara göre 42. yılında, Aralık ayının beşinde, 6. yılın ikinci gününde, Gadara'nın yetkilisi Joannes'in gözetiminde hastaların iyileştirilmesi için kurtarıldı ve yeniden inşa edildi.

Nessana Papirüsleri (674-685)

 Ekim-Kasım 674

Arapça

Merhametli, Şefkatli Allah'ın adıyla!

Haris b. Abd'den Nastan halkına, Gazze kurasına, el-Halûs'un İklîmine

Beni Sa'd b. Malik'ten Adi b. Halid'e Zilka'de, Muharrem, Sefer ve Rebi' II aylarının rızkını yetmiş müdd buğday ve bir o kadar da yağ ver.

Ebu Said tarafından 54 yılının Zilka'de ayında yazılmıştır.

Ve onun toplamı yetmiş müdd buğday ve bir o kadar da yağdır. (John Casper Kraemer, Excavations at Nessana, Volume 3, Non-Literarypapyri, Princeton University Press, 1958)

British Library Additional 14,448

 

Bu Yeni [Ahit] ağustos ayının ilk günü başladı ve şubat ayından on gün geçtikten sonra tamamlandı: Yunanlıların bilinen hesaplamasına göre 1012 yılında, Ṭayyāyêlere göre 80 yılında, Mervân hanedanının krallığı sırasında, . . . günlerinde… [İsma]il. (William Wright, Catalogue of the Syriac manuscripts in the British Museum, 41-42; Michael Philip Penn, When Christians First Met Muslims, 144,145. )

Kāmed Kitabeleri

 

[#10] Hagerenlerin doksan altı yılında, Sarasinlerin emiri Abd el-Melik'in oğlu Velîd'in hükümdarlığı sırasında, bu taş ocağı, (?) taş ocakçıları (?) ve ustabaşılarından (?) oluşan Cizreli Kürd Ya‘kūb tarafından açıldı.

[#20] Doksan altı yılında Ṭayyāyê’lerin gücü altında masanın başı dümdüz olmuştu. Kumit ocağı (?), bu hangisi…

[#21] Ṭayyāyê’lerin egemenliğinin seksen altıncı yılında… taş ocağı…

[#28] Hagarenlerin yönetimi altmış altıncı yılında, Hagarenlerin emiri olan Velîd'in zamanında çalışmalara başlandı ve düzenli bir şekilde çaba harcandı. Amin.

 (https://www.persee.fr/doc/mefao_0253-164x_1939_num_22_1_1340).

 History of the patriarchs

Sonra keşişleri sakatladı ve her birinin sol elini, tanınması için halka şeklinde bir dağlama demiriyle dağladı; kilisesinin ve manastırının adını, haçsız ve İslam dönemine göre tarih ekleyerek. Böylece, Hicret'in 96. yılında,  keşişler arasında sıkıntı ve inananlara baskı vardı. (Patrologia Orientalis 5, History of the patriarchs of the Coptic Church of Alexandria, Paris 1907)

 

 

 

 




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Cibt ve Tâgût Kelimelerinin Habeşçe izleği

                                                          Cibt ve Tâgût Kelimelerinin Habeşçe izleği   “ اَلَمْ تَرَ اِلَى الَّذٖينَ ا...