Mihrâh konusunu üç örnekle bağlayalım, biri Mescid-i
Nebevî’nin mihrâbı diğeri sahabe mescidi diye bilinen Eritre’deki massawa
mescidi ve Hama Ulu Camii.
Mescid-i Nebevî’nin mihrâb’ı ile
ilgili İslam ansiklopedisi şöyle demektedir;
“Başlangıçta
Mescid-i Nebevî’nin bir mihrabının bulunmadığı, sadece Hz. Peygamber’in namaz
kıldırdığı yerin belli olduğu bilinmektedir (mesciddeki bir kaya
parçasının kıbleyi göstermesi hakkında bk. Burton, II, 140-141). Ömer b. Abdülazîz, Medine valiliği sırasında Mescid-i
Nebevî’yi imar ederken (707-710) Resûl-i Ekrem’in namaz kıldırırken
durduğu yere niş tarzında bir mihrap ilâve ettirmiş, burası Resûlullah’ın
mihrabı olarak tanınmıştır.”
“Hz.
Peygamber’den sonra ortaya çıkan bir uygulama olduğundan cami ve mescidlere
mihrap yapılması bazı tartışmalara yol açsa da âlimlerin bu konuda genellikle
müsbet bir tavır takındıkları görülmektedir.”
https://islamansiklopedisi.org.tr/mihrap
Ömer b. Abdulazîz (عمر بن عبد العزيز), Emevî halifesidir, Medine
valiliği sırasında, halife I. Velîd’in tâlimatıyla Mescid-i Nebevî’yi
genişletmiştir ve Resûlullah’ın namaz kıldığı diğer mescidleri de yeniletmiştir (707-710).
https://islamansiklopedisi.org.tr/omer-b-abdulaziz
Mescid-i Nebevî’nin mihrabı
Diğer mescid ve
mihrâb örneğimiz, Sahabe mescidi, Eritre'nin Massawa şehrinde bulunan tarihi
bir mescidtir. MS 7. yüzyılda Habeşistan'a göçleri sırasında buraya gelen
Sahabelerin yaptığına inanılıyor.
Mescidin mihrâbı:
Sahabe Mescidinde Mihrâb, qıble ve
namaz;
Yine hangi gerekçe ile çizim
noktasının belirlendiği açık olmayan bir çizim.
Hama – Great Mosque
حماة – جامع الكبير
Hama Ulu Camii (جامع حماة الكبير) , 1982 ihtilafından sonra neredeyse
tamamen yeniden inşa edilmiş olmasına rağmen, şehrin en etkileyici dini
bölgesidir. 7. yüzyıla tarihlenen cami, Emeviler döneminde Ebu ubeyde bin el-Cerrâh
(أبو
عبيدة بن الجراح)
yönetiminde Bizans kilisesinden dönüştürülmüştür. 6. yüzyıldan kalma bu kilise,
aslen 3. yüzyılda inşa edilmiş ve Jüpiter'e adanan daha eski bir Roma
tapınağından dönüştürülmüştür.
Plan ve Sir Keppel Archibald Cameron
Creswell’in görüşleri;
Hama Ulu Camii, Mihrâb,
qıble ve namaz;
Yine hangi gerekçe ile çizildiği,
mihrâb’ın nerede olduğu açık-seçik belirtilmeden Google harita çizimi;
https://nabataea.net/explore/cities_and_sites/hama-mosque/
Mihrâb konusunda verdiğimiz
örneklerin tamamı Muhammed Nebî’den sonradır. Birçok nedenle yeniden
yapılmıştır.
Neden mihrâb konusu üzerinde durduk?
Mihrâb, qıble yönünü
gösteren önemli dayanaklardan biridir. Bu nedenle Google harita
çizimleri yerine, antik mescidlerde öncelikle mihrâb’ın yeri tespit
edilmelidir. (Qıble tayini ile ilgili ciddi bir literatür söz konusudur, yazının konusu olmadığından üzerinde durmadık)
Mihrâbın yönü uydu fotolarından değil
mihrâb’ın olduğu bilinen, belirlenen duvardan bulunmalıdır.
İki örnek;
Kazı sonucu qıble duvarının tespiti;
https://www.academia.edu/20719909/_The_Umayyad_Mosque_of_Tiberias_Muqarnas_26_2009_pp_37_61
https://bibleinterp.arizona.edu/articles/tiberias357915
Kalıntılar üzerinden qıble
yönünün tespiti ve yorumlanması:
Mescid-i Qıblete yn ( Arapça : مَمسْمجِد الْمقِبِلَـتَـيْمن ) olarak ta bilinen Labo-Qibla
mescidi olarak tercüme edilen mescid, Afrika'nın en eski mescidlerinden biridir . Şeyh Babu Dena'nın mezarını içerir.
Şu anda çoğunlukla harabe halinde olmasına rağmen, yapı iki mihraba sahiptir: biri kuzeyde Mekke'ye
, diğeri kuzeybatıya doğru yönelmiştir (Kudüs). Minare ve Mihrâb'ın olması Emevi veya Abbasiler dönemine ait olabileceğine işaret eder. Neden iki mihrâb bulunduğunun izaha ihtiyacı vardır.