10 Mart 2022 Perşembe

Dış Kanıt ve Tanıklarla Tarih İnşa etmek (7) Bizans Tarihçileri

 

Bizans Tarihi Yazarları






























             Bilgi için; https://archive.org/details/DTIC_ADA494014
















                 İrfân Şahîd’in eseri bölümlere ayrılmış birkaç kitâbtır.






           



8 Mart 2022 Salı

Dış Kanıt ve Tanıklarla Tarih İnşa etmek (6) Marunî Kroniği

 

 

SURIYE'NIN ARAPLAR TARAFINDAN BOYUN EĞDIRILMESININ BIR HESABI

İslâmî Dönem. Hâlid b. Velîd’in azledilmesinden sonra Suriye valiliği ve başkumandanlığına tayin edilen Ebû Ubeyde b. Cerrâh’ın emrindeki İslâm ordusu Kınnesrîn’in fethinden sonra Halep üzerine yürüdü; öncü birliklerinin başında İyâz b. Ganm el-Fihrî bulunuyordu. Şehir dışında Hâdıru Haleb denilen yerde yaşayan Tenûh ve diğer bazı Arap kabileleri İyâz b. Ganm’a itaat arzettiler. Şehir halkı da kısa bir müddet sonra canlarına, mallarına ve surlarla binalara dokunulmaması şartıyla aman dilediler. İyâz b. Ganm, cizye vermeye râzı olmaları üzerine isteklerini kabul etti ve kendileriyle bir antlaşma yaptı. Antlaşmanın Ebû Ubeyde tarafından da onaylanmasından sonra (Belâzürî, Fütûh [Fayda], s. 209) müslümanlar Antakya Kapısı’ndan şehre girdiler (16/637). https://islamansiklopedisi.org.tr/halep

Halep Kuşatması, Bizans kalesi ve Yarmuk Savaşı'ından sonra kuzey Levant'te kalan Bizans'ın kalelerinden biri, 637 yılı Temmuz ve Ekim ayları arasında meydana geldi.

MS 614: Persler Antakya'yı işgal etti.

 MS 624: Persler Kutsal Haç'ı çaldı.

 628 AD: Kutsal Haç bulundu (14 Eylül)

 632 AD: Arabistan İslam tarafından fethedildi.

 MS 636: Araplar Suriye ve Filistin'i işgal etti.

 638-746 AD: Emevi Hanedanı (Şam)

  638 AD: Araplar Antakya'nın kontrolünü ele geçirdi.

https://www.maronite-heritage.com/Timeline.php 


















A FRAGMENT ON THE ARAB INVASIONS

AN ACCOUNT OF THE SUBJUGATION OF SYRIA BY THE ARABS

(from a fragment of the Arab invasion on the Gospel flyleaf contained in the Syriac Chronica Minora)

 

Ln. 2 …Muḥammad and…

Ln. 3 …the Priest, Mar Elia…

Ln. 4 …and they came…

Ln. 5 …and … and from…

Ln. 6 …strong … month…

Ln. 7 …and the Romans fled

Ln. 8 …and in January, the people of Ḥimṣ [Emesa] made an agreement for their lives and a number of villages were laid waste by … Muḥammad … and a number of people were slaughtered and captives were taken from Galilee up to Beit ZK…

Ln. 12 …and those Arabs camped next to…

Ln. 13 …and we saw everywhere…

Ln. 14 …and the olive oil which they brought and … for them.  And on the twenty

Ln. 15 sixth of May [N] went … cattle…

Ln. 16 …next to Ḥimṣ [Emesa] and pursued the Romans…

Ln. 17 …and …and on the tenth

Ln. 18 [of August] the Romans fled from near Damascus…

Ln. 19 a great number of [people], about ten thousand. And the following

Ln. 20 year the Romans came, on the twentieth of August, in the year n[ine hundred]

Ln. 21 [and forty] seven [= AD 636]; at Gabitha, there assembled…

Ln. 22 …Romans and many people were kil[led from among]

Ln. 23 the [R]omans, about fifty thousand…

Ln. 24 …in the year nine hundred and [forty and…]

Ln. 25 …to him…

 

(Trans. Jack Tannous, 8/2012)

http://syri.ac/fragment-arab-invasions

 

Türkçe bir eserde vekâyinâme ile ilgili şu bilgi yer almaktadır;




Yine baknz

Ortaçağ İslâm Dünyasında Süryani Tarih Yazıcılığı

https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/402972



Metin Muhammed Nebî’nin 636’da yaşadığını ima etse de bu kabul görmemiş ve tenkid edilmiştir, bir karıştırma söz konusudur.




 

 

 

 

7 Mart 2022 Pazartesi

Dış Kanıt ve Tanıklarla Tarih İnşa etmek (5) Ömer b. el-Hattâb, Hulefâ-yi Râşidîn’in ikincisi (634-644).

 

Ömer (عمر)

 



H 4-M 625 (Medine).

 

" حكيم و يومن بال عمر ابن ال بكر انا عمارة ابن حزم انا ميمون.. انا محمد بن عبد الله انا مـ... بن عوسجة انا خلف انا سليمان الاصغر (الاحمر؟) انا.. انا سهل ابن.. انا معقل الجهيني يا الله انا.. انا سعد بن معذ ....ابنء ....انا ...... انا على بن ابو طلب مـ محمد يقبل الله عمر الله يفعل عمر بالمغفرة المومنون الحقى بالصلحين يجعل الله عمر من اهل الجنة و ابوبكر بعمل المومنين "

 

 M. Hamidullah, "Some Arabic Inscriptions Of Medinah Of The Early Years Of Hijrah", Islamic Culture, 1939, Volume XIII, p. 438.

https://mdhamidullah.files.wordpress.com/2020/02/arabic-inscriptions-in-medinah.1939.pdf



Y. H. Safadi, Islamic Calligraphy, 1979, Shambhala Publications, Inc.: Boulder (Colorado), p. 15.

https://archive.org/details/islamiccalligrap0000safa/page/14/mode/2up?view=theater

http://www.islamicmanuscripts.info/reference/books/Safadi-1978-Calligraphy/Safadi-1978-Calligraphy-000-017.pdf

 


" أمسى وأصبح عمر وأبو بكر يتودعان (أي يتوبان ويتضرعان) إلى الله "

 

M. Hamidullah, "Some Arabic Inscriptions Of Medinah Of The Early Years Of Hijrah", Islamic Culture, 1939, Volume XIII, pp. 427-439.

https://mdhamidullah.files.wordpress.com/2020/02/arabic-inscriptions-in-medinah.1939.pdf




 

" أشهد أن لا..... ا.. إله [إلا ا] لله وأشهد أن محمد عبده [ورسولـ] ـه برحمتك يا الله لا إله إلا [هو علـ]ـي ا. عليه توكلت وهو رب العرش العظيم "

 

M. Hamidullah, "Some Arabic Inscriptions Of Medinah Of The Early Years Of Hijrah", Islamic Culture, 1939, Volume XIII, pp. 427-439.

https://mdhamidullah.files.wordpress.com/2020/02/arabic-inscriptions-in-medinah.1939.pdf

F. Imbert, "Graffiti Arabes De Cnide Et De Kos: Premières Traces Épigraphiques De La Conquête Musulmane En Mer Égée", Travaux Et Mémoires, 2013, Volume 17, pp. 757-758.

https://www.academia.edu/30937076/Graffiti_arabes_de_Cnide_et_de_Kos_premi%C3%A8res_traces_%C3%A9pigraphiques_de_la_conqu%C3%AAte_musulmane_en_mer_Eg%C3%A9e

yine bknz.

https://www.academia.edu/9939415/Califes_princes_et_compagnons_dans_les_graffiti_du_d%C3%A9but_de_lIslam



https://www.academia.edu/30937312/Note_%C3%A9pigraphique_sur_la_d%C3%A9couverte_r%C3%A9cente_de_graffiti_arabes_mentionnant_le_calife_%CA%BFUmar_b_al_%E1%B8%AAa%E1%B9%AD%E1%B9%AD%C4%81b_Najr%C3%A2n_Arabie_Saoudite_

Zuheyr Yazıtı (The Inscription of Zuhayr/ نقش زهير /Naqš Zuhayr):





            http://www.jstor.com/stable/20182074 


           Hebron Dağı'ndaki Nuba köyünün ortasındaki mescidin Kitabesi




 


 


Hebron Dağı'ndaki Nuba köyünün ortasındaki mescidde, Kûfi yazının işlendiği kireçtaşı blok, mescidin mihrabının üzerinde durur, mihrap Mekke'yi gösterir ve şöyle der: "Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla, bu bölge, Nuba ve tüm sınırları ve tüm çevresi Müminlerin Emiri Ömer ibn el-Hattab tarafından Allah'ın izzeti için vakfedildiği üzere Beytü'l-Makdis Kayası'na ve Mescid-i Aksa'ya bir bağıştır.Rahmân ve Rahîm olan Allah'ın adıyla.

https://www.timesofisrael.com/centuries-before-trying-to-deny-it-muslims-carved-jewish-link-to-jerusalem-into-mosque/

 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/612306

 

Yazıt, Râşid Halifeler döneminin sonunda, özellikle Halife Ali bin Ebi Talib döneminde gelişen yumuşak Kûfi yazıdaki yazının geliştirilmesinden önce basit Kufi yazısıyla gelişmiş bir yazı modelini temsil ediyor. Yazıt MS 660 yılından daha eskidir.


Cibt ve Tâgût Kelimelerinin Habeşçe izleği

                                                          Cibt ve Tâgût Kelimelerinin Habeşçe izleği   “ اَلَمْ تَرَ اِلَى الَّذٖينَ ا...