6 Mart 2022 Pazar

Dış Kanıt ve Tanıklarla Tarih İnşa etmek (4)

 

Ali ve Muawiye çatışmasının dış tanığı

“Ali Sıffın Savaşı'ndan dört yıl sonra (661'de) Haricîler tarafından öldürülünce Muawiye'nin önünde halifeliğini ilan etmesi için hiçbir engel kalmadı.”

Maruni Chronicle’de Ali Muawiye çatışması, Sıffine dolaylı gönderme, bilgiler biraz eksik ve tartışılır. Yine de Ali ve Muawiye arasında geçen ve Muawiyenin halifeliğinin altının çizildiği vakâyinâme, 664'ten kısa bir süre sonra tamamlanan Süryanice dilinde anonim bir yıllıktır. Yazarının bir Maruni olduğu anlaşıldığı için bu adı almıştır. Bugün sadece Londra'da, British Library Add'de bulunan tek bir hasarlı 8. veya 9. yüzyıl el yazmasında hayatta kalmıştır .

AG 969 [658 CE] ...Mu'awiya, Hudhayfa, his sister's son, and Mu'awiya gave orders that he be put to death. 'Ali, too, threatened to go up once again against Mu'awiya, but they struck him while he was at prayer in al-Hira and killed him. Mu'awiya then went down to al-Hira where all the Arab forces proffered their right hands to him, whereupon he returned to Damascus.

AG 970 [June 659] [There was an earthquake in Palestine.] In the same month the bishops of the Jacobites — Theodore and Sabukht — came to Damascus and held an inquiry into the Faith with the Maronites in the presence of Mu'awiya. When the Jacobites were defeated, Mu'awiya ordered them to pay 20,000 denarii and commanded them to be silent. Thus there arose the custom that the Jacobite bishops should pay that sum of gold every year to Mu'awiya, so that he would not withdraw his protection [lit. "loose his hand upon them"] and let them be persecuted by the members of the Church. The person called "Patriarch" by the Jacobites fixed the financial burden that all the converts of monks and nuns should contribute each year to the payment in gold and he did the same with all the adherents of his faith. He bequeathed his estate to Mu'awiya so that out of fear of that man all the Jacobites would be obedient to him. [There was another earthquake.]

AG 971 [660] many Arabs gathered at Jerusalem and made Mu'awiya king and he went up and sat down on Golgotha; he prayed there and went to Gethsemane and went down to the tomb of the blessed Mary to pray in it. In those days when the Arabs were gathered there with Mu'awiya, there was an earthquake. [Much of Jericho fell, as well as many nearby churches and monasteries.] In July of the same year the emirs and many Arabs gathered and gave their allegiance to Mu'awiya. Then an order went out that he should be proclaimed king in all the villages and cities of his dominion and that they should make acclamations and invocations to him. Mu'awiya also minted gold and silver, but it was not accepted because there was no cross on it. Furthermore, Mu'awiya did not wear a crown like other kings in the world. He placed his throne in Damascus and refused to go to Muhammad's throne.

AG 972 [661] ... When Mu'awiya had acquired the power to which he had aimed and was at peace from the wars of his people, he broke the pact with the Romans and refused to accept peace from them any longer. Rather he said, "If the Romans want peace, let them surrender their weapons and pay gzîtâ"





5 Mart 2022 Cumartesi

Dış Kanıt ve Tanıklarla Tarih İnşa etmek (3).

 

Theofanis’i hesaba çekmek

Güney İsrail, Timna Vadisi Kitabesi (Eski Bakır Madeni, Tevrât'ta atıf var)

Nasıl Okunmalı?






معاوية بن أبي سفيان

Muâviye, 17’de (638) Ömer tarafından önce Ürdün, ertesi yıl Dımaşk valiliğine tayin edildi. Hicri 19 (640) yılından sonra halifenin emriyle Filistin’in sahil şehirlerinden Kaysâriye, Askalân ve Trablusşam’ı aldı, sahillere karakollar kurup asker yerleştirdi. (Hilafeti 661-680)

Yazıttaki Hicri 38 senesi Miladi 660 tarihine denk geliyor.

Muaviye, kardeşi Yezid'in 640'ta vefatı üzerine Ömer bin Hattab tarafından Şam valiliğine atandı. Osman bin Affan zamanında valiliği sırasında Suriye'nin tamamını yönetimi altına aldı. Yöre ahalisi ve askeri üstünde dikkate değer şekilde etki sahibi oldu. Yavaş–yavaş kendi devletinin alt yapısını oluşturmaya başladı. 647 yılına gelindiğinde Bizans'ın saldırılarına dayanabilecek güçte bir ordu oluşturmuştu. Ardından 649'da Kıbrıs'ı ve 654'te Rodos'u aldı. 655 yılında Likya açıklarında Bizans donanmasını ağır bir yenilgiye uğrattı. Aynı süre içinde Anadolu'ya defalarca sefere çıkıldı.

 



 

Mu'aviye'nin (H. 40-61) İbn Amir'i görevden almasına ilişkin kurşun mühür, yak. 664. Abdullah, Muâviye tarafından Kufe’ye vali tayin edilmiş fakat bir müddet sonra bu görevden alınmıştır. Babası Amr bin As'ın ölümü üzerine Mısır’a vali tayin edilmişse de bu görevde de uzun süre kalmamıştır.



مما امر به

امير المومنين

معاويه بعزل  ا

لامير عبد الله بن عا

مر منولايته في

الصره

 



https://media.baldwin.co.uk/auctions/Islamic%20Auction/Islamic%20catalogues/Islamic%20CA%2019%20-%20catalogue%20%28Classical%20rarities%29.pdf

 

 Bu bilgilerden sonra mühür ve yazıtlar örneğiyle Theofanis’in verdiği bilgileri test edeceğiz, Theofanis “Theophanes the Confessor/ Θεοφάνης Ὁμολογητής” adıyla meşhurdur. Keşiş ve vakanüvis olan Theofanis’in  vakayinamesi (The Chronicle of Theophanes) Diocletian'ın 284'te tahta çıkmasından 813'te I. Mihail Rhangabes'in düşüşüne kadar olan olayları kapsamaktadır. Vakayinamede bizi ilgilendiren bölümler şunlardır;

 



 

Oysa bu bilgi doğru değildir. Muaviye 661’de Halife olmuştur. Dikkat edilirse vakayinamenin İngilizce baskınında dipnotlarda bu bilgiler düzeltilmiştir.

bknz

https://kupdf.net/download/chronicle-of-theophanes-the-confessor-t_58b3e7796454a73806b1e8dd_pdf  












Muaviye'ye ait yazıt ve mühür ve zuhayr yazıtı da Theofanis’i yanlışlamaktadır.



“Ben Zuheyr, Ömer'in 24 ( أربع وعشرين) yılındaki ölüm tarihini (Hicri) yazdım”.

Halife Ömer bin el-Hattab 23 Hicri yılı öldü ve ertesi gün yeni yıl 24 Hicri (MS 644'e tekabül eden) Muharrem'in ilk gününde toprağa verildi.

Kudüs'ün teslim tarihi tartışmalıdır. Olaylar zamanından daha yakın veya daha uzak yüzyıllara ait kronikler gibi birincil kaynaklar 638 yılını sunar, örneğin Edessa'lı Theophilus (695–785); veya 636, 636/37 ve 637. Akademik ikincil kaynaklar 638'i tercih etme eğilimindedir.

Oysa Theofanis daha erken bir tarih vermektedir.



Theofanis’in verdiği tarihler dışında adlar ve olaylar örtüşmektedir.

Theofanis 634’ta Ömeri gösterirken, Muhammed Nebî Doctrina Jacobi’de ad verilmeden anılmaktadır. Ad verilmeden de anılsa Muhammed Nebî'ye ilk dış kaynak atfıdır. 

Doctrina Jacobi Nuper Baptizati; 634-640 yılları arasında yazılmış ve Yahudi karşıtı bir belgedir.

Metinde Yahudilikten Hıristiyanlığa geçmiş biriyle Yahudiler konuşurken “Sarakenlerin [Arapların] arasından çıkmış bir "kandırıcı", "sahte" peygamberden -adı verilmeden- söz ediliyor.

““When [i.e. Sergius] Kandidatos was killed by the Sarasins, I was in Caesarea ... and they were saying: Kandidatos [i.e. Sergius] was killed! And we, the Hebrews, were extremely happy. They were saying hat the Prophet appeared, accompanying the Sarasins, and that he predicted the coming of Christ Messiah who was to come.””

“Πίστευσον τῷ Θεῷ, κύρι Ἰάκωβε, ὅτι ἐὰν πιάσουσί με οἱ Ἰουδαῖοι καὶ οἱ Σαρακηνοὶ καὶ κομμάτια κομμάτια κατακόψουσι τὸ σῶμά μου , οὐ μὴ ἀρνήσομαι τὸν Χριστὸν τὸν Υἱὸν τοῦ Θεοῦ .”



Doctrina Jacobi nuper vaftizati, ed. ve trans. V. Déroche, V, 16, 209: “ Ὅτε γὰρ ἐσφάγη ὁ ‹Σέργιος› Κανδιδάτος ὑπὸ τῶν Σαρακηνῶν, εἰς Καισάρειαν ἤμηλο ... Καὶ ἔσχαμεν οἱ Ἰουδαῖοι χαρὰν μεγάλην. Καὶ λέγουσιν ὅτι ὁ προφήτης νέφανη ἐρχόμενος μετὰ τῶν Σαρακηνῶν καὶ κηρύσσει τὴν ἔλευσσει τὴν ἔλευσσει τὴν ἔλευσσει τὴν ἔλευσνιν μτολενος μετὰ τῶν ἐρχνἨατιομολενέματιολενέατιολυκηματινῦολετὰματῶνῦμολυμὶομα ”

Baknz.

https://www.academia.edu/47477963/The_Religious_Policy_of_Emperor_Heraclius_610_641_in_regards_to_Hebrews

http://andrewjacobs.org/translations/doctrina.html

Doctrina Jacobi’de konu edinilen Dâsin savaşıdır (داثن), (Bizans) Roma İmparatorluğu'nun Filistin'i İranlılardan geri almasından beş yıldan kısa bir süre sonra, 4 Şubat 634'te Müslüman Araplar , Gazze yakınlarındaki bir köy olan Dâsin Savaşı'nda  Sergius komutasındaki Bizans ordusunu  yendiler. Sergius'un kendisi öldürüldü. Müslümanların zaferi yerel Yahudiler tarafından kutlandı. Amr ibn el-As komutandır ve halife Ebu Bekir'dir.









Doctrina Jacobi ve  Theofanis Muhammed Nebî’den bahseden ilk dış kaynaklardandır. 

Saracens’ler konu edinilen Arablar’dır. Saracens konusu başka bir yazını konusu olabilir.

 

 

3 Mart 2022 Perşembe

Dış Kanıt ve Tanıklarla Tarih İnşa etmek (2).

 

Sikke Örnekleri

       Örnek olay;

        (Paganlıktan Hristiyanlığa)

 Sikkeler üzerinden Habeşistan Kralı Ezana'nın dönüşümü.

Habeş: ዒዛና ‘Ezana, ዐዘነ ‘zn Aezana, Aizan,Aezanas

Ezana ve kardeşi Sayzana tahta geçemeyecek kadar genç olduğu için, anneleri Sawya (Sophia) kraliçe naip olarak hizmet etti. (Babası Ella Amida (Ousanas)

M.S. 320 – 360 arası Krallık Yapmıştır (Negus, Necâşi).





İslam Sikkelerinin izini sürdüğümüzde din değiştirmek yerine, ekonomik ve siyasi bir geçiş görülmektedir. Yazıda bunlara örnek verdik. Geçişleri ve tarihleri gösterdik.

MS 697'den önce basılan sikkeler, Bizanslıların ve Sasanilerin İslam öncesi geleneklerine uygun olarak hükümdar figürlerini ve diğer sembolleri tasvir ediyordu. Buna karşılık, halife Abdülmelik'in (h. 685–705) yedinci yüzyılın sonlarında sikke reformları başlatmasından sonra basılanlar, yalnızca epigrafikti ve Kuran ayetleri ve dini ifadeler içeriyordu.

Ek bilgi;

Marian Cross, Meryem'in İsa'nın kurtarıcı göreviyle olan yakın ilişkisinin sembolik bir temsilini tanımlayan bir terimdir. Haçın altındaki "M" harfi, Meryem'in haçın dibinde olduğunu gösterir.



Sikkelerle Kronoloji Oluşturmak:

Justinianus I,527-565





 


 

II. Justin 565 ile 578 yılları arasında Justinyan Hanedanı üyesi olarak , 574-578 döneminde II. Tiberius Konstantin ile ortak imparator olarak, Doğu Roma/Bizans İmparatorluğu imparatoru olarak saltanat sürmüştür.

 



 


 

II. Tiberius Konstantin 578 – 582


 


Maurice Tiberius, Yıl 11 (592/593)



 

Phocas (Phokas İmparator) 602 - 610




Heraclius (imparator) 610 - 641




Constans II (641-668)



 

Constantine IV (668-685)



II. Justinianos ilk defa 685-695 ve ikinci defa 705-711 arasında saltanat süren Heraklius Hanedanı mensubu son Bizans imparatorluğu imparatoru olmuştur.

 



            İslam Sikkelerinin Kronolojisi:

 “Between the overthrow of the Byzantine provinces in the Near East in the late 630s and the introduction of an Islamic coinage by Mu‘awiya (probably in the late 660s), several types of coinswere struck in the geographical area that came to be known to the Arabs as Bilad al-Sham.

Theiconography of these is mainly derived from the Byzantine coinage of Heraclius and Constans II”

Geçiş örneklerin gösterildiği makaleler için;

Wolfgang Schulze

https://www.academia.edu/20627480/The_Spear_on_Coins_of_the_Byzantine_Arab_Transition_Period

Daha fazlası;

https://independent.academia.edu/WolfgangSchulze

“When it came to striking new gold coins the existing Byzantine prototypes were used but any overt Christian symbolism such as a cross was simply removed,” says Stephen Lloyd, coin specialist at Morton & Eden. “In the early years of the great Muslim conquests there was no existing tradition of coinage so the rulers simply adapted or took inspiration from what coinage was in use for their own purposes." Like this silver Arab-Sasanian coin dubbed the "Standing Caliph", because one side depicts a standing figure of a man holding a sword, thought to be the Ummayad Caliph Abd al-Malik. The popular coin was later struck in gold and copper in Syria, with Damascus serving as the capital of the Caliphate. (Credit: Morton & Eden)”







 

The other side of the "Standing Caliph" shows the crowned bust of the Sasanian King Khosrow II (591-628AD). The coin is similar to existing silver drachms, which were in circulation at the time. By this point in history, the Muslim conquests had extended both east and westwards, uniting both the former Byzantine and Sasanian empires, and their coinage, under one empire. (Credit: Morton & Eden)



The Mihrab and Anaza drachm gets its name from its unique design. The coin features one of the earliest depictions of a mihrab, or arch, a distinct curved structure often found in Islamic architecture. In the centre is the anaza, or spear, to honour the one said to be carried by Prophet Muhammad. Scholars have also suggested that the coin might have been used as military coinage, since armour is depicted. (Photo credit: Morton& Eden)



After three decades of varying forms of hybrid coins, in the year 77 H [696AD] the first Umayyad gold dinar was struck, heralding the birth of a new purely Islamic coinage," says Lloyd. These marked a shift in design, showing no imagery as the earlier coins did - just clear and simple quotations from the Quran. In contrast to the Christian doctrine of the Trinity, these coins are engraved with words that emphasise the oneness of God, such as "There is no God but God", in Arabic script.

 

Abd al-Malik ibn Marwan’s introduction of a single, unified and distinctive Islamic gold coinage has rightly been seen as a landmark in the early history of Islam. The gold dinar is beautiful in its striking simplicity, and is obviously and uncompromisingly Islamic," says Lloyd. (Photo credit: Morton & Eden)

https://www.middleeasteye.net/discover/coins-muslims-islam-seventh-century-arabia

 

https://independent.academia.edu/WolfgangSchulze

M. 647–658.



https://www.metmuseum.org/art/collection/search/479420

H. 50 (M.670).



H. 60 (M.680)



H.70 M.690



“Two gold dinars minted in Damascus, ca. 690 CE, and, for comparison, two gold solidi of Byzantine Emperor Heraclius, 610-641, on which the Umayyad coins were modeled. Note though that the bar on the cross has been removed.

The Arabic inscription on the Umayyid coins reads: "In the name of God."

https://depts.washington.edu/silkroad/museums/bm/bmislamiccoins.html

 

(M 692)






H.79 (M. 698–99)




Abbasi Halifesi el-Mehdi, 780








 

Cibt ve Tâgût Kelimelerinin Habeşçe izleği

                                                          Cibt ve Tâgût Kelimelerinin Habeşçe izleği   “ اَلَمْ تَرَ اِلَى الَّذٖينَ ا...